از خودم خجالت می کشم
از امام مهدی (علیه السلام ) نقل شده که به شیخ مفید فرمود :
اگر دلهای شیعیان ما - که خداوند آنان را برای اطاعت خودش موفق کند-در وفا کردن به پیمانشان یکی
بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تاخیر نمی افتاد ،بلکه سعادت دیدار با ما همراه با شناخت و
صداقت برای آنان زود به دست می آمد، چیزی جز کارهای نا شایست آنان ما را از ایشان محبوس
نمی سازد.
بحار الانوار 53،177
جوانمردی
جوانمردی؛ فضیلت فراموش شده
جوانمردی از صفات پسندیده فراموش شده است و در گذشته این صفت حضور و ظهور و بروز بیشتری در مردم و حتی سینما داشت و مردم به دنبال این صفت بودند ولی متأسفانه امروزه جایگاه خود را از دست داده است. (چون جوانمردی قله سر به فلک کشیده انسانیت است و پیمودن مسیر آن دشوار است). لذا بجاست که بر ایجاد حساسیت عمومی نسبت به این صفت و برگرداندن آن بین مردم از طریق فیلم و سریال و الگوسازی و سخنرانی و ترویج ورزش باستانی و شعر و داستان و … کار بشود.
1) جوانمردی در نگاه عرفا:
به عارفی گفتند فرق بین جوانمردی و تقوی در چیست؟ گفت: تقوی آن است که روز قیامت کسی جلوی تو را نگیرد اما جوانمردی آن است که تو جلوی کسی را نگیری (به نقل از آیت الله دکتر احمد عابدی). خلاصه جوانمردی یعنی مرد خدا بودن.
2) روایات باب جوانمردی:
الف- قال رسول الله (ص): المروءه الانصاف و الاصلاح؛ جوانمردی به انصاف و اصلاح است.
ب- الامام علی (ع): المروءه: لاتفعل شیئا فی السر تستحیی منه فی العلانیه؛ جوانمردی یعنی کاری را که از انجامش در آشکارا حیا داری در خلوت مرتکب نشوی.
ج- امام علی (ع): لاتتمّ مروءه الرجل حتی یتفقه فی دینه و یقتصد فی معیشته و یصبر علی النّائبه اذا نزلت به و یستعذب مراره اخوانه؛ جوانمردی تمام نمی شود مگر به فهم عمیق دین و میانه روی در معیشت و صبر بر مشکلات و تحمل اذیت و آزار برادران.
(چون از آئین و آداب جوانمردی این است که نمک خوردی، نمکدان نشکنی، پس حالا که سر سفره خدا هستی گناه نکن و ترک واجب الهی نکن).
پیامبر (ص): جوانمردی شرفی است که آزاد مردان (آنان که از هوی خالی شده اند و از کمالات پر) به آن دست می یابند.
منبع: میزان الحکمه، آیت الله ری شهری ج ۲، باب المروه).
رهنمود
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله فرمودند:
((کسی که از روی قران بخواند،خداوند عذاب را از پدر ومادرش وکم می کند ،هرچند آن دو مشرک باشند وکسی که
قران را از روی حفظ بخواند،سپس گمان کند که خدای معتال اورا مشمول غفران خود قرار نداده است ،او از کسانی است
که آیات الهی را مسخره کرده (واعتقادی به آن ها ندارد)>>
منبع:مستدرک الوسال،ج4،ص26
فضیلت شکر
شکر برترین منزل های ابرار وعمده توشه مسافران است به عالم نورها،وآن موجب دفع بلاست وازدیادنعمت ها. وبه تحقیق ترغیب شدیدی برایش وارد شده وخداوند آن را سبب زیادت قرار داده است.خداوند سبحان می فرماید:
خداوند عذاب تان نمی کند،اگر شکر کنید وایمان بیاورید.(1)
ومی فرماید:
اگر شکر وسپاس کنیید،برایتان زیاد می کنم.(2)
ومی فرماید:
یادم کنید ،تا یادتان کنم وشکرم کنید وکفران نوزید.(3)
پی نوشت :-1سوره نسا ء/147.
-2ابراهیم، /7 .
3-بقره/152.
منبع:ترجمه متن کامل جامع السعادات جلد2
کرسی ترویجی مبانی انسان شناسی الگوی اسلامی پیشرفت برگزار شد
پیوند: http://google.com
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد رودگر عضو هیات علمی پژوهشگاه که در کرسی ترویجی مبانی انسان شناسی الگوی اسلامی پیشرفت با عنوان ارائه دهنده حضور داشت ضمن تبیین مفهوم الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت گفت: الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مقوله ای حیاتی در مهندسی حیات فردی- اجتماعی و راهبردی زیرساختی در تکوین و تکامل تمدن نوین اسلامی است. الگوئی که یکی از مبانی مهم برساخته از منابع اسلامی اش مبنای انسان شناختی است و انسان شناسی هر مکتبی الگوئی متناظر و متناسب با خود را متجلی می سازد.
دکتر رودگر جامعیت، کمال، جهان شمولی و جاودانگی را از مولفه های الگوی اسلامی پیشرفت عنوان کرد و افزود: این الگو باید انسان را جامع، جهانی، کامل و ابدی ببیند و بشناسد ودر غير اين صورت الگوئی ناقص، ناهمگون و ناهمگرا با ساحات انسانی، بریده از حقایق و واقعیات وجودی انسان خواهد بود و در نتیجه برونداد آن پیشرفت ناقص، ناکارآمد و ای بسا متضاد و بلکه متناقض با ابعاد حیاتی انسان خواهد شد.
عضو هیات علم یپژوهشگاه انسان را دارای ساحت های مختلف بینشی، گرایشی، کنشی و توانشی دانست و تصریح داشت: در ساحت بینشی انسان براساس منابع و ابزار وجودی - معرفتی ای که در اختیار دارد, از بینش های ادراکی(عقلی-تجریدی)- اشراقی(شهودی-تجردی) و احساسی(طبیعی- تجربی) بهره مند می باشد.
وی گفت: در ساحت گرایشی سه سطح گرایش برای انسان متصور است: گرایش فراتر از حیوانی(گرایش مختص یا گرایش های مقدس انسان), گرایش هم سطح حیوانی(گرایش مشترک انسان و حیوان) و گرایش فروتر از حیوانی است که بر اساس نوع و سطح بینشی اش می تواند یکی از سه گرایش یادشده را برای خویش رقم زده و اصالت داده و حرکتش را با آن تعریف و تنظیم کند.
در ادامه این نشست حجج اسلام مهدی عبداللهی و محمد تقی سهرابی فر نیز هر یک بصورت جداگانه به نقد موضوع نشست پرداختند.
گفتنی است این کرسی علمی صبح روز یکشنبه 24 خردادماه جاری با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش پژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد.